social game book







In de belevingswereld van twaalfjarigen gebeurt veel meer dan wij als volwassenen denken te weten. Dit social game book is een middel om hun belevingswereld dichterbij te brengen en te openen.

Dit project is ontstaan vanuit een onderzoeks-programma Radical Reframing van de No Academy in Den Haag. Onze opdracht was om radicalisering onder de Nederlandse jongeren volgens de reframings-methode van Kees Dorst te reframen. Een van de deze nieuwe frames was 'opgroeien'. Vanuit dit frame onstond de basis van het social game book.

Na een succesvol afgerond onderzoek heeft Harten Aas in samenwerking (als voortzetting op het onderzoek) met de Samen Tien Plus zomerschool het social game book ontwikkelt. Deze tool bestaat uit verschillende uitdagende spellen en gespreks­technieken die jongeren als individu stimuleren het gesprek binnen een groep aan te gaan. Het kind staat zo altijd in context van zijn omgeving en groep.

Veel jongeren zijn zich heel bewust van hun omgeving en ingewikkelde issues uit de samenleving. In de klas is er niet altijd ruimte of aanleiding om moeilijke gesprekken te voeren. Het social game book faciliteert een ingang om deze gesprekken te voeren binnen een veilige omgeving. Om samen kwetsbaar te zijn.

Gedurende twee weken zijn de games op verschillende momenten ingezet om samenkomst en kwetsbaarheid te stimuleren. Als afsluiter voor deze periode heeft Harten Aas samen met de zomerschool een kraak-de kluis-game ontwikkelt, waarbij de jongeren verschillende games moesten doen in een afgesloten ruimte. Door de games juist uit te voeren konden ze hun certificaten uit de kluis halen.